שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבית ספר רגיל


בלוג זה פונה  להורים לילדים עם צרכים מיוחדים , שמואפיינים בדרך כלל בחרדה , בלבול , קשיים , יחוודיים , תסכולים , שמתמודיים עם גילמות ואתגרים כלפי שילוב ילדיהם עם צרכים מיוחדים במערכת חינוך ובחברה .
מטרת הבלוג הנה לעודד את ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים לשים את ילדיהם בבית ספר רגיל ,להדריך ולכוון אותם לתוכנית השילוב , כי אני בתור עבודתי כסייעת בכיתה משולבת ראיתי חששות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ולא היה להם מודעות על רעיון השילוב , לכן מטרת הבלוד לסייע להורים האלו , להכשיר אותם כמו שצריך , פתיחותם של ההורים ונכונתם לשילוב עשויות להשתנות לטובה עם הדגשת התרומה הישירה של השילוב לילדיהם . 


מרבית הורים אינם מודעים לרעיון השילוב , לכן אני מסבירה כאן את המושג שילוב . 
מהו שילוב ?
 יש ילדים ביישנים ויש ילדים גבוהים , יש ילדים עם משקפיים , ויש ילדים שלא אוהבים לאכול ירקות . יש גם ילדים שלא קל לעשות משימות שלילדים אחרים הן פשוטות מאוד , קשה להם בתקשורת בין אישית או שקשה להם לשבת כל השיעור מבלי להפריע  , קשה להם ללמוד , לקרוא ולכתוב , וקשה להם ללמוד חשבון . ילדים אשר סך הקשיים שלהם גדול מאוד זקוקים בדרך שלל לסיוע ועזרה נוספים . הם זקוקים לחיזוקים , יעוץ , ויכולת הכוונה . אם לילד שלנו יש צרכים מיוחדים הוא לא חייב ללמוד בבית ספר לחינוך מיוחד , הוא יכול גם להשתלב בכיתה רגילה של ילדים אשר אין להם צרכים מיוחדים . שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות הינו מעשה שיכול לקדם מאוד את הילד שלנו . 

 איך השילוב מתבצע ומה זה בעצם אומר שילוב ?
שילוב של ילדים הוא למעשה מתן אפשרות לילדים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב בחברה " הרגילה" . בדרך כלל כאשר הילד  משולב בכיתת חינוך רגילה , יש  לו חונך או סייעת אשר יסייעו לו להשתלב מביחנה חברתית ולימודית עם שאר הילדים בכיתה , החונך או הסייעת יושבים עם הילד בזמן הפסקה ובזמן השיעורים , הם יסייעו לו להטמיע ולהבין איך מתנהגים בחהרה ואיך לבצע משימות פשוטות לכאורה כמו : שיחה , משחק וגם פתירת תרגילי חשבון או קריאת ספר באנגלית . החונך או הסייעת הם חמעשה המתווכים בין הילד בבית ספר , הסביבה הלימודית והילדים האחרים בכיתה . 



חלק מהורים לא יודעים כיצד מתבצעת ההחלטה על שילוב הילד , לכן אני מסבירה לכם כיצד זה מתבצע בקיצור .
ההחלטה לשלב ילד בכיתה רגילה מתקבלת בוועדה השמה , לאחר ההחלטה לשלב את הילד תתקיים וועדה נוספת " וועדת שילוב " אשר מטרתה לבנות תוכנית שילוב אישית , לכל תלמיד בהתאם לצרכיו . במסגרת וועדת השילוב יקבעו מספר שעות השילוב להן זכאי הילד , מספר השעות נע בין 10-30 שעות שבועיות . כמו כן , ייקבעו הטיפולים  הנוספים להם זכאי הילד . 
על מנת להבין ולהעמיק יותר ראו את המסמך כאן , המסמך נכתב במטרה לתת מידע עדכני ולסייע להורים המעוניינים לשלב את ילדם בכיתה משולבת בבית ספר רגיל 

לשילוב יש השפעות והשלכות על התלמידים עם צרכים מיוחדים , אני מסבירה בקיצור את ההשלכות והשפעות . 

* השלכות על הישגים לימודיים : עולה שאלה האם השילוב תורם להישגים הלימודיים של התלמידים המשולבם ? באופן תיאורטי ייתכנו  השפעות חיוביות ושליליות , תלמידים עם צרכים מיוחדים עשויים להשיג תוצאות טובות יותר בחינוך משלב , שכן הם יכולים ללמוד מתלמידים ללא מוגבלות , הם יכולים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להשיג תוצאות טובות בחינוך הרגיל . לעומת זאת , כאשר קיים פער בהישגים הלימודיים , הביטחון העצמי והמוטבציה של תלמידים עם צרכים מיוחדים עלולים להיחלש כאשר הם ישוו את עמצם לעמיתיהם ללימודים . בנוסף , מחסור בידע בנוגע להוראת ילדים עם צרכים מיוחדים 
 במסגרת החינוך הרגיל עלול לפגוע באיכות החינוך הניתן לילדים עם צרכים מיוחדים ובהישגים שלהם . 
* השלכות חברתית : ההשפעות החברתיות של השילוב על ילדים עם צרכים מיוחדים יכיולת להיות מגוונות . מצד אחד , ילדים עם צרכים מיוחדים הלומדים בבתי  ספר משלבים יישו את עצמם לילדים ללא צרכים מיוחדים ,מהצד האחר , החינוך בבתי ספר מיוחדים עלול להזיק לדימוי העצמי של תלמידים אלה עקב תחושת דחייה והכישלון שהם עלולים לחוש מעצם הימצאותם במסגרת נפרדת . השילוב יוצר במה למפגש חברתי בין ילדים עם צרכים מיוחדים לבין ילדים אחרים . שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבית ספר רגיל יכול להיות משמעותי גם להשתלבות עתידית בחברה , משום שכיתות משלבות דומות יותר ל "עולם האמיתי " שאליו יגיעו הילדים לאחר סיום הלימודים .  

למה כדאי לנו לשלב את הילדים שלנו בכיתה רגילה ? 

נשאלת השאלה למה בכלל כדאי לנו לשלב את הילדים  שלנו בכיתה רגילה של ילדים אשר אין להם קשיים מיוחדים או דומים כמו הקשיים של הילד שלנו ? התשובה לכך היא פשוטה , כאשר הילד שלנו יסיים את בית הספר הוא יצטרך לחויות בקרב אנשים אין להם צרכים מיוחדים כמו שלו . בחיים האמתיים אין מסגרת מכילה או הלקות רק בגלל שיש לך קושי . רובנו הולעחם לעבודה במקום רגיל ולומדים במקום רגיל , מקומות אשר דורשים הרבה מיוצניות קוגניטביות , חברתיות ורגשיות . כאשר אנחנו משלבים את הילד שלנו בבית ספר רגיל אנחנו מכינים אותו "לחיים האמיתיים " שיהיו לכשיסיים את בית הספר. החיים בהם ידרשו ממנו לעשות דברים כמו כל אדם אחר בלי התחשבות מיוחדת או סנטימטים . השילוב יכול לאפשר  לילד שלנו להתחזק וללמוד איך איך עליו להתמודד מצד אחד עם הקושי של ( צרכים מיוחדים) ומצד שני איך  עליו לעמוד במשימות החיים . כמו שבבית הספר הילד שלנו יצטרך להתמודד עם הילדים לא נחמדים או שיעורים שהוא לא מבין בגלל הקושי שלו , כך גם בחיים שלאחר הלימודים , הילד שלנו יצטרך לעבוד עם אנשים לא נחמדים ולבצע משימות לא מעניינות או פשוטות . 
לסיכום , ניתן לומר שהשילוב מאפשר לילד שלנו להשתלב בחברה הכללית . שילוב זה יאפשר לילד שלנו , לצאת לעצמאות בדרך קלה יותר ומיטיבה יותר בחייו הבוגרים . מטרת השילוב היא גם להכין את הילד שלנו לחיים וגם לאפשר לו להתחזק וללמוד מיומנוית אשר יכולות להיות שימושיות מאוד עבורו בהמשך החיים ( גם מיומנות קוגניטיביות וגם מיומנות חברתיות ומיומנות  של תקשורת בין אישית ותקשורת אישית ) הבוגרים . 
אני מצרפת סרטון שמסביר את הנ"ל באופן מפורט .



תגובות

  1. נושא מאוד מעניין, כן הורים של ילדים עם צרכים מיוחדים הם הכי זקוקים לעזרה ותמיכה בנושא השילוב כי לצערנו לא כולם מודעים על התהליכים ועל מה שמגיע לילדים שלהם..
    תמיד צריך לכוון אותם ולעזור.
    כל הכבוד מאוד התרשמתי👍

    השבמחק
  2. נושא חשוב שבהחלט צריך להעלות את המודעות אליו

    השבמחק
  3. נושא מעניין וחשוב להורים לילדים עם צרכים מיוחדים .

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה